Le Four Seasons du Seagram Building en danger

Rédigé par Romain CURNIER
Publié le 09/05/2016

En 1958 Mies van der Rohe et Philip Johnson ont conçu le Seagram Building au coeur de New York. Commandité par l'entreprise canadienne de distillerie Joseph E. Seagram's & Sons et dirigée par Samuel Bronfman, le bâtiment est aujourd'hui la propriété de Aby Rosen et de son entreprise RFR Holding. Le Seagram Building abritait le célèbre Four Seasons Restaurant, entièrement aménagé par les deux architectes. MM von Bidder et Niccolini propriétaires actuels de l'établissement ont annoncé sa fermeture en juillet suite au non report du bail par Aby Rosen. Alors q'une offre a été faite à l'homme d'affaire pour racheter le mobilier original et conserver le lieu en l'état, l'annonce le 27 avril d'une vente aux enchères publique mi Juillet semble sonner la fin d'une époque.

Phyllis Lambert, fille de Samuel Bronfman avait participé à la conception du Seagram Building. Elle est aujourd'hui une des plus grandes mécènes de l'architecture. Elle est aussi la fondatrice du CCA (Centre Canadien d'Architecture). Son histoire personnelle et son engagement l'ont amenés à écrire une lettre ouverte à Aby Rosen. Si le bâtiment est classé depuis 2006 au National Register of Historic Places les meubles n'en font pas partis. Or, comme le rappelle Phyllis Lambert l'architecture moderne et plus particulièrement celle de ses figures tutélaires est marquée par l'idée d'un art total (Gesamtkunstwerk), les parties ne pouvant êtres dissociées du tout. En espérant que Aby Rosen, amateur et collectionneur d'art reconnu, entende l'appel.



Lettre ouverte de Phyllis Lambert à Aby Rosen publiée sur The Architects Newspaper :


To Aby


I am writing a plea to you concerning what is still the Four Seasons Restaurant in the Seagram Building. My plea is to keep in place the furniture designed by Mies van der Rohe and Philip Johnson, and therefore to maintain the authenticity of two of the world’s greatest rooms.


Great public places are very rarely created. Their presence, unchanged, maintains continuity of place and of ritual, which is socially and spiritually essential in all societies. You are in the very enviable position as heir to such a place. Here, within an established tradition of greatness, you can choose the restaurateur and the programs. At the same time, you are installing a new restaurant in the new building you have commissioned that is now in construction immediately adjacent to the Seagram Building at 100 East 53rd Street. There you can invent the very atmosphere you wish to have. You have the extraordinary chance in 2017, and another generation, of emulating the superb quality of Mies van der Rohe and Philip Johnson’s rooms.


Great rooms by architects from Michelangelo to Robert Adam, Alvar Aalto, Le Corbusier, and Mies are gesamtkunstwerk, an all-embracing art that includes every aspect of the interior and the exterior architecture. As heir to the Four Seasons Restaurant designed by Mies van der Rohe and Philip Johnson, my plea to you is to accept the very generous offer of its owners to acquire the furniture (they own it) at less than replacement cost.


The nature of the food can change, as it has in such great restaurants as the Grand Véfour in Paris, renowned for over two hundred years for the tradition of its unchanged décor and its gastronomy. After having responded with a ludicrous price when offered to acquire the Four Season’s name, and having the great Picasso curtain removed from the travertine passage linking the bar-grill and the pool rooms, you still have the opportunity to maintain the character and reinforce the tradition of this extraordinary place. A decision to acquire the furniture will secure you a place in the annals of history.


—Phyllis Lambert

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